В інформаційних матеріалах Центру управління енергоефективністю (ЦУЕ) на сайті університету вже повідомлялося про кардинальні законодавчі зміни порядку сертифікації енергоаудиторів.
Атестаційна комісія нашого університету припинила свою діяльність, члени якої заслуговують подяки за створення з «нуля» методології, програм навчання, тестових завдань та організації процедури атестації енергоаудиторів. Прикро, що напрацьована процедура була знищена, а заміна, сформована на папері, так і не запрацювала, незважаючи на зусилля по переносу терміну впровадження.
Як результат, професійний стандарт енергоаудитора ще в розробці, а відповідно не акредитовано жодного кваліфікаційного центру за цієї професією. За більше ніж два місяці не було сертифіковано жодного енергоаудитора і це в час зростання нормативних вимог до участі енергоаудиторів на всіх стадіях будівництва.
За закладами вищої освіти залишили тільки освітню діяльність, а професійну сертифікацію віднесли до кваліфікаційних центрів, які пройшли акредитацію в Національному агентстві кваліфікацій (НАК).
Порівнявши нормативну базу попереднього та впровадженого порядку, який необхідно виконати для підтвердження кваліфікації енергоаудитора, виявили надзвичайну складність, збільшення вартості, багаточисельні додаткові умови для заявника на акредитацію кваліфікаційного центру та до самого процесу сертифікації. Кратно збільшується перелік документів, а строки проходження займуть, орієнтовно, від 3 до 5 місяців із залученням висококваліфікованих спеціалістів. Скорочена таблиця порівняння, наведена нижче.
Критичне відношення до вже прийнятого закону не звільняє від обов’язку його виконувати.
Базовою умовою та основою акредитації є висновки експерта, який визначається НАК на основі конкурсного відбору серед бажаючих, після проходження двотижневих курсів навчання та при умові успішних результатів тестових завдань і виконанні практичної роботи.
Враховуючи, що в Реєстрі експертів не було жодного фахівця з енергоефективності, директор центру управління енергоефективністю, Анатолій Козленко пройшов встановлену процедуру заявки та отримав лист від НАК:
«Запрошуємо Вас пройти курс семінарів для кандидатів у експерти з акредитації кваліфікаційних центрів та проведення підсумкового оцінювання.
Практичне завдання для кандидатів в експерти з акредитації кваліфікаційних центрів, які успішно склали підсумкове тестування буде полягати у написанні Вами, як експертом з акредитації кваліфікаційних центрів, звіту на підставі вивчення заяви про проведення акредитації кваліфікаційного центру та доданих документів».
Результатом навчання та конкурсного відбору експертів стало повідомлення НАК про включення до Реєстру.
За цією ж процедурою вже зарахований та проходить навчання провідний інженер ЦУЕ, Михайло Шеремет.
Було б корисним, якби ще деякі наші співробітники інженерної спеціальності отримали б статус експерта, враховуючи, що на одну професійну кваліфікацію потрібно висновки двох експертів. Визначено шість критеріїв акредитації, виконання яких повинен підтвердити експерт, без позитивного висновку якого в акредитації буде відмовлено.
Наступним кроком, над яким ми працюємо, є пошук оцінювачів, які повинні відповідати нормативним вимогам та пошук структури, що дозволить виконати нормативні вимоги щодо розділу функцій навчання та оцінювання претендентів на отримання сертифікатів вибраної професії.
Загалом, процедура складна, її вивчення теж, але ми продовжуємо працювати, не будучі впевненими, що її впровадження покращить якість спеціалістів та створить конкурентне середовище серед бажаючих. Наш досвід схиляє робити таке застереження. Наміри ж влади запровадити тотальну сертифікацію на всі спеціальності країни, пропустивши все через одне «вушко» не викликає розуміння та, особливо, виправдання намірів на збільшення рівня кваліфікації учасників ринку праці.
У разі затвердження відповідного стандарту ми рішуче налаштовані найближчим часом відновити як навчання, так і сертифікацію спеціалістів, маючи для цього відповідні умови та підтримку ректора університету Івана Михайловича.
Скорочена таблиця порівняння процесу підготовки до початку професійної атестації / сертифікації енергоаудиторів
Професійна атестація до 03.08.2023 |
Професійна сертифікація від 03.08.2023 |
Скорочений опис процесу підготовки до атестації енергоаудитора
1. Подати до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва такі документи:
1. Найменування, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи, що утворила атестаційну комісію.
2. Копію наказу про утворення атестаційної комісії та її персональний склад. 2.1. Атестаційна комісія утворюється у складі не менше п’яти осіб (голова, секретар та інші члени комісії).
3. Копію положення про атестаційну комісію.
4. Затверджену освітньо-професійну програму за напрямом (спеціалізацією) “Сертифікація енергетичної ефективності будівель” та/або “Обстеження інженерних систем будівель” (за наявності).
5. Копію затверджених правил проходження атестації.
6. Копію затвердженого порядку оцінювання кандидатів під час кваліфікаційного іспиту.
7. Копію затверджених правил проходження освітньо-професійної підготовки.
2. Можливо розпочинати процес атестації енергоаудиторів.
Орієнтовно загальна кількість часу на підготовку до процесу атестації складає: 20-30 днів. |
Скорочений опис процесу підготовки до сертифікації енергоаудитора
Розробити та затвердити професійний стандарт «Енергетичний аудитор будівель» - по факту, вже більше 12 місяців розробляється.
1. Подати до Національного агентства кваліфікацій відповідну Заяву про проведення процедури акредитації та додати до неї такі документи:
1. Копія статуту чи Положення про структурний підрозділ у якому зазначені відповідні повноваження.
1.1. У разі відсутності у статуті положень, необхідно: 1) Розробити проект змін до статуту. 2) Затвердити зміни на загальних зборах та оформити відповідний протокол. 3) Підготувати нову редакцію статуту з урахуванням ухвалених змін. 4) Зареєструвати зміни до статуту, представивши такі документи: - заяву на реєстрацію змін до статуту; - протокол загальних зборів учасників; - нову редакцію статуту. 5) Отримати повідомлення про реєстрацію змін до статуту.
1.2. У разі, коли КЦ утворюється як структурний підрозділ, необхідно додати: 1) Копія наказу про створення структурного підрозділу; 2) Копія положення про структурний підрозділ.
2. Виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань.
3. Копія наказу про створення кваліфікаційного центру.
4. Відомості про осіб, яких заявник залучає, як оцінювачів (мінімум двоє).
4.1. Підібрати кандидатури з осіб, що відповідають встановленим критеріям, досягти їхньої згоди на періодичний характер роботи в майбутньому з невизначеною зарплатою; 4.2. Укласти трудові або цивільно-правові договори з оцінювачами, для чого необхідно отримати згоду керівництва, узгодити договір з планово-фінансовим відділом, бухгалтерією, відділом кадрів та юристами; 4.3. Надати копії трудових книжок та документів про освіту оцінювачів.
5. Примірник оригіналу документу, що містить виклад затвердженої заявником процедури присвоєння/підтвердження/визнання професійної кваліфікації. 5.1. Копія наказу про створення комісії з присвоєння/підтвердження/визнання професійної кваліфікації.
6. Затверджений заявником зразок контрольно-оцінювальних матеріалів для проведення одного оцінювання результатів навчання. 6.1. Теоретичні (тестові) завдання; 6.2. Практичне завдання.
7. Відомості про матеріально-технічне забезпечення процедур оцінювання за професійною кваліфікацією разом з копіями документів, що підтверджують право власності або користування приміщеннями, обладнанням. 7.1. Витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; 7.1. Інвентаризаційні описи; 7.2. Договори про оренду; 7.3. Копія наказу «Про закріплення державного майна» (для державних установ).
8. Звіт про апробацію КОМів. 8.1. Підтвердження відповідності зразка контрольно-оцінювальних матеріалів вимогам професійного стандарту; 8.2. Наявності у Відомостях про матеріально-технічне забезпечення оцінювання результатів перевірки якості оцінювання; 8.3. Забезпечити організаційні та технічні засоби захисту від несанкціонованого доступу до банку тестових завдань; 8.4. Звіти про апробацію контрольно-оцінювальних матеріалів та відомості про оцінювання валідності банку тестових завдань.
9. Підготувати та розмістити на вебсайті у відповідності з нормативними вимогами: - інформація про кваліфікаційний центр; - відповідні професійні стандарти; - процедури присвоєння/підтвердження професійних кваліфікацій; - зразки заяви про присвоєння/підтвердження професійної кваліфікації; - перелік документів, які додаються до заяви здобувача.
Орієнтовний час на підготовку документів складає 40-80 днів.
2. Агентство протягом 15 робочих днів після подання заявником правильно заповненої заяви та документів у повному обсязі приймає рішення про проведення процедури акредитації.
3. Внести плату за проведення процедури акредитації протягом п’яти робочих днів з дати прийняття Агентством рішення про проведення процедури акредитації.
4. Процедура акредитації проводиться у строк, що не перевищує 45 робочих днів з дати прийняття Агентством рішення про проведення процедури акредитації. Залежно від обсягу та/або складності строк процедури акредитації за рішенням Агентства може бути продовжено на строк до 15 робочих днів. Загальний строк проведення процедури акредитації не може перевищувати 60 робочих днів.
5. У разі прийняття рішення про акредитацію кваліфікаційного центру Агентство протягом трьох робочих днів з дня прийняття рішення видає заявнику сертифікат і включає кваліфікаційний центр до Реєстру кваліфікацій.
6. Можливо розпочинати процес сертифікації енергоаудиторів, процедура якої теж складна та тривала, вартість якої буде залежати від кількості бажаючих.
Орієнтовно загальна кількість часу на підготовку до процесу сертифікації складає: 40-80 (підготовка документів) + 15 (розгляд заяви в НАК) + 45-60 (акредитація) = 100-155 днів.
|
Неупереджене порівняння визначає очевидні переваги уже існуючої системи присвоєння кваліфікацій з можливо деякими елементами удосконалення та внесення змін в законодавчі вимоги.
А поспішна відміна існуючого діючого порядку на недіючий порядок, який тільки викладений на папері, викликає сумніви в адекватності прийнятого рішення, враховуючи що вже більше двох місяців підготовка енергоаудиторів повністю зупинена, при цьому, що розширена нормативна база вимагає участі енергоаудиторів на всіх стадіях будівельного та інвестиційних процесів.
Також це вплине на загальні показники енергоефективності на фоні кризи в енергетиці, що складається під час війни.
Звернення громадськості відтермінувати зміни на 1-2 роки залишились не почутими, залишається тільки пристосовуватися та готуватися до впровадження.
20.10.2023