27.05 – 31.05.2024 року, напередодні Дня працівників текстильної і легкої промисловості, у Київському національному університеті технологій та дизайну відбувся Тиждень текстильної і легкої промисловості. Адже, щорічно другої неділі червня Україна відзначає професійне свято – уперше цей день було відзначено 9 червня 1994 року. Метою запровадження Дня працівників текстильної і легкої промисловості вважається подяка фахівцям цієї сфери за старанну працю, завдяки якій українці мають змогу споживати продукцію власного виробництва; залучення влади до модернізації легкої промисловості України задля повного використання потенціалу. Цьогоріч, через 30 років, День працівників текстильної і легкої промисловості також відзначається 9 червня 2024 року.
Факультет мистецтв і моди запропонував у рамках тижня насичену програму заходів – відкриті лекції професорів кафедр факультету та закордонних партнерів, професійних фахівців модного бізнесу України, майстер-класи студентів та викладачів, а також представників Управління речового забезпечення ЗСУ з розробки одягу для військових, які багато років співпрацюють з кафедрами факультету.
За програмою Тижня 29 та 30 травня року відбувся цикл лекцій сучасних креаторів моди, молодих та успішних леді у фешн-бізнесі України Надії Шаповал, Анни Октобер, Софії Кваші.
Модератором цих заходів став Іван Фролов, відомий український дизайнер, засновник бренду модного одягу FROLOV, викладач кафедри моди та стилю КНУТД.
29 травня 2024 року відбулася відкрита лекція стилістки, моделі, креативної директорки бренду NADIIA – Надії Шаповал за темою «Праця з етнологічними та археологічними матеріалами. Застосування дослідження та власного архіву в продукті та STORYTELLING бренду».
Цікава, відверта розповідь про власне становлення, створення та розвиток бренду, захоплення трипільською культурою, вивчення України у експедиціях крізь історії людей, документуючи кіноплівкою красу повсякдення. «Знаходимо її в усьому: як гарбуз лежить на городі, як оздоблене вікно в хаті або як вбрана бабуся», – каже Надія Шаповал.
Креативна директорка та стилістка Шаповал у роботі часто звертається до української традиції. У 2018 році вона заснувала проєкт Nadiia – онлайн-майданчик, на якому представляє кераміку, текстиль, ужиткові речі, створені в колаборації з українськими дизайнерами й ремісниками. З фотографом Степаном Лісовським її пов’язує багаторічна дружба та робота. «Ми чимало працювали разом над модними зніманнями, тому добре розуміємо одне одного», – каже Надія, «було цікаво, які люди живуть там зараз чи залишився якийсь зв’язок між прадавніми осельниками й нами». Саме це знімання дало поштовх для створення фотокниги, над якою вони працюють зараз. Художня діяльність у Проєкті розпочалася чотири роки тому. Працюючи над кампанією бренду Nadiia, вони вирушили в експедицію селами Київщини та Черкащини, де раніше розташовувалися поселення трипільців, – аби відшукати відлуння давньої культури. Фотографували місцевих жителів із тарілками, наївними статуетками та підвісками, створеними вручну українськими керамістами: нині студенти та викладачі отримали можливість переглянути тизер авторського документального фільму «TRIP», де у концепті поєдналися українська мода та традиції.
Саме з цього почалося нове сходження у роботі Надії з українськими дизайнерами, з якими вона ніколи й не втрачала зв’язок – Надія Шаповал, одна з затребуваних українських моделей, професійний демонстратор одягу світових брендів. Слідами трипільців: рекламна кампанія Nadiia for BEVZA, бо вже у вересні 2020 року український бренд BEVZA в рамках NYFW (Тиждень моди у Нью-Йорку) представив колекцію сезону весна-літо 2021. Однією з основних особливостей лінійки стали аксесуари з кераміки й предмети декору, які створено в колаборації з брендом Nadiia засновниці Надії Шаповал. Співпраця мала на меті розкрити й показати світу унікальну культуру України. Упевненості додала співпраця з модним журналом Vogue UA, якій ще й записав під час карантину з моделлю Надією Шаповал серію домашніх професійних тренувань.
До цього – українську кераміку показали у рамках Milan Design Week у проєкті Nadiia x Masha Reva, присвячений кераміці й переосмисленню української гончарної справи. Через півроку вони везуть свою колекцію на міжнародну виставку дизайну Milan Design Week'19. Ще раніше – дебют на Dutch Design Week, де вперше був проєкт MDW у колаборації з Pepsi, якій тісно пов’язаний з українською спадщиною, до якої авторки звертаються, досліджують, надихаються. Серія кераміки від бренду Nadiia – унікальна, кожен предмет виготовлений і розмальований вручну: завжди цікаво представити нові предмети національної спадщини на нових ринках, вивчити реакцію аудиторії, споживачів мистецького продукту.
Ще раніше, у 2016 році, Надія Шаповал презентувала образи з колекції осінь-зима від бренду Anna October. Стиліст і модель Надія Шаповал – давній друг бренду: вона часто стилізує для нього різні зйомки або виступає обличчям колекцій. Цього сезону Oктобер та Шаповал окрім офіційної рекламної кампанії вирішили уявити і кілька додаткових образів, які демонструють, як романтичні речі з колекції Anna October – їх можна по-новому носити один з одним.
І саме на другий день, 30 травня 2024 р., із 10 години в КНУТД з відкритою лекцією «Український Бренд ANNA OKTOBER – шлях до успіху та світового визнання», виступила засновниця та креативна директорка бренду Анна Октобер.
Anna October – український бренд жіночого одягу, що поєднує у собі дух чуттєвості та свободи, створюючи образи, у яких жінки почуваються щасливими та сміливими. Маючи досвід у крої, пошитті одягу та образотворчому мистецтві, дизайнерка відтворює вінтажні стилі минулих десятиліть у сучасній естетиці. Колекції бренду створюються на ретельно відібраних місцевих мануфактурах з використанням необроблених тканин та екологічних матеріалів.
Дизайнерка і засновниця бренду, Анна Октобер, використовує свій досвід у викрійці та образотворчому мистецтві, щоб підтримувати жіночність через речі свого бренду. Бренд був заснований 2010 року. Друга визначна дата – 2014 рік, коли бренд Anna October увійшов до шорт-листа LVMH; 2017 року бренд став частиною проєкту Mercedes-Benz «Generation Now, Generation Next», що знайомить світ із перспективними дизайнерами і законодавцями моди. Відтоді бренд збільшив свою присутність на головних світових торговельних майданчиках і завоював репутацію в модних медіа як бренд, що «перетворює жіночність на нову, пустотливу гру» (Vogue Italy). Анна Октобер винайшла особливий сталий стандарт бренду. Колекції створюються із використанням натурального текстилю. Бренд дотримується високих стандартів пошиття. Значна кількість виробів виготовляється вручну з використанням ремісничих технік, переосмислених для сучасного одягу. Етична стратегія бренду підсилена бажанням Анни створювати одяг, який житиме довго і нестиме любов.
Про все це і трішки більше на шляху до визнання та зростання Анна Октобер цікаво розповіла здобувачам освіти й викладачам університету, які уважно та із задоволенням прослухали лекцію та поставили багато запитань, трішки порушивши подальший графік роботи знаної української фешн-діви: високого професіонала, цікавої особистості, красивої творчої людини.
Сьогодні одяг Anna October доступний у більш ніж 30 онлайн- і офлайн-магазинах, зокрема Moda Operandi, Київський ЦУМ, REVOLVE, SSENCE та інших. Днями український бренд Anna October представляє нову міжсезонну колекцію, у якій висвітлює тему материнства та розмаїту природу жінки. Засновниця марки знаходить красу в такому важливому для кожної жінки періоді у житті. Anna October леді – так дизайнерка називає своїх муз – вносить шик у кожен свій прояв, навіть у материнство. Для неї, бути мамою – це її логічне та радісне продовження як жінки, а не тяжкий обов’язок.
Колекція також натхненна роботами американської художниці Іссі Вуд. Суб’єкт її робіт здається неясним, проте він явно насичений її особистістю. Посуд із проєкту Вуд «Helping yourself 4», який вона відтворила зі сторінок аукціонних каталогів 1970-х і 80-х років, що знайшла в будинку своєї бабусі, перетворився на ошатну бісерну вишивку на одязі.
Світла колірна гама колекції поєднується із геометричними силуетами вечірніх суконь – вже класичних для Anna October. Від чорного та кольору слонової кістки до пастельного рожевого і ніжного блакитного – у Pre-Fall 2024 Анна використовує контрастність, щоб підкреслити різноманітність жінки. Колекція Anna October Pre-Fall 2024 стає логічним та послідовним результатом рефлексії життя сучасної жінки. Вона змінюється, зростає зовнішньо та внутрішньо, залишаючи за собою право на легкість, сексуальність та елегантність.
Після невеличкої перерви до аудиторії впевнено увійшла Софія Кваша, креативна директорка, продюсер, засновниця креативної студії BABY PROD, яку легко можна прийняти за тендітну студентку-першокурсницю. Але тема заявленої лекція була дуже серйозна «Як бути креативним директором, якщо такої професії не існує».
Софія Кваша робить потужні та влучні проєкти на перетині моди, комерції та культури. Вона – одна з молодих українських талантів, які формують новий культурний ландшафт. «Я обожнюю талант», – каже Соня Кваша. Останні два роки вона ділить час між Парижем та Києвом: «У Києві я відчуваю велику культурну, естетичну та людську щільність – це катарсичний досвід».
У професійному середовищі її часто називають unicorn – єдиноріг: через великий талант і дивовижну працездатність. Соня розпочала кар’єру в українському “Vogue” у 18 років. До того вчилась у Лондонському коледжі моди (для вступного портфоліо самотужки розробила в графічній програмі ArchiCAD дизайн інтер’єру магазину з летючими рожевими манекенами), але через сімейні обставини була змушена повернутися в Україну. Випадково натрапила на новину про запуск “Vogue” в Україні. На співбесіді через хвилювання завалила тестове завдання, але була прийнята на позицію асистентки редакції до команди “Vogue”: скоро Соня вже обіймала посаду старшої редакторки моди, а потім виконувала роль креативної директорки: замовляла модні знімання та невтомно намагалася «достукатись до небес» – вела перемовини з агентами зіркових фотографів, стилістів і моделей. У роботі для Кваші немає слова «ні». А ще – немає «потім»: «Ми не знали, що можна бути несміливими», – згадує вона. Соня відправила зірку артхаусного кіно Хлою Севіньї, одягнену лише в коштовності BVLGARI, плескатися в озері в штаті Нью-Йорк – для обкладинки з легендарною фотографкою Нен Ґолдін. Грецький режисер Йоргос Лантімос зняв актрису Маргарет Квеллі з муляжним язиком у студії кінографічного реквізиту. Оператор та фотограф Стюарт Вайнкофф завітав в Україну зняти програмний для “Vogue” фотопроєкт «Лулу в Києві». Американська топмодель Лулу Тенні позувала в напівзанедбаних спортивних залах і на тлі планової забудови Позняків разом із місцевими моделями з альтернативної агенції Cat-b. Восени 2021 року Соня покинула “Vogue.UA” та вирушила до Парижа. «Я була дуже закохана в чоловіка – а потім ми розійшлися. Тієї миті здавалося, що Київ більше не має сенсу. Мені був потрібен ковток свіжого повітря». Кваша планувала провести в Парижі місяць, а залишилася майже на два роки – продюсувати знімання та робити кастинги для брендів Ienki Ienki, Nili Lotan, для італійського Vogue і The Wall Street Journal.
Сьогодні Софія Кваша – засновниця власної агенції Baby Production з ідеальним панчлайном для клієнтів: ставтеся до кожного проєкту як до власної справи. І це все про моду, мистецькі проєкти і любов до Києва.
Модератор мистецького проєкту про українську моду Іван Фролов, підсумовуючи захід, тепло подякував модним спікерам, зазначивши, що всі запрошені лектори по-справжньому особливі: їхні лекції – це надпотужний, надихаючий елемент та неймовірне, мотивуюче джерело корисної інформації. Також він анонсував, що це лише початок: у жовтні-листопаді Іван планує запросити нові обличчя, які будуть цікаві студентам, для їх вдалої професійної кар’єри, нових професійних звершень, успіхів і натхнення!
На завершення Іван Фролов щиро подякував своїй Альма-матер – Київському національному університету технологій та дизайну та особисто ректору Іванові Михайловичу Грищенку, доктору економічних наук, професору, академіку Національної академії педагогічних наук України, лауреату Державної премії України в галузі науки і техніки, заслуженому працівнику освіти України, за підтримку розвитку моди та дизайну в університеті, в Україні та світі!
Головним у моді було і залишається бути модним!
07.06.2024