Спеціальність «Художнє моделювання костюма» було відкрито в Київському технологічному інституті легкої промисловості в 1987 р. Кафедру художнього моделювання костюма відкрито в 1992 р.
До того часу підготовку фахівців у галузі дизайну одягу здійснювали переважно в Москві. Кафедра ХМК була першою творчою кафедрою в технологічному виші України.
Першими викладачами та засновниками творчої спеціальності були члени Національної спілки художників України та Спілки дизайнерів України професор Т. В. Ніколаєва, доценти Л. М. Латишева, В. М. Мудра, Н. М. Шехірєва, О. С. Мамчич, М. В. Дорохіна, В. С. Смаженко, А. Г. Шаповал, Р. М. Халлієва, Л. О. Борисова, Є. П. Гула та інші.
За період з 1992 р. кафедрою ХМК підготовлено понад 700 фахівців у галузі художнього моделювання костюма. З-поміж них такі відомі українські дизайнери як: Тетяна Земскова, Олена Ворожбіт, Лілія Пустовіт, Діана Дорожкіна, Анжела Лисиця, Айна Гассе, Ірина Каравай, Олена Буреніна, Жан Грицфельд, Олександр Каневський, Марія Рева та інші.
Із 2004 року кафедра художнього моделювання костюма почала здійснювати підготовку фахівців за спеціалізацією «Дизайн стилю та зачіски», а з 2012 року – за спеціалізацією «Дизайн брендової продукції».
Студенти та випускники кафедри ХМК отримують високий рівень фахової підготовки, є переможцями багатьох всеукраїнських та міжнародних конкурсів, працюють в Україні та за кордоном.
Кафедра ХМК була неодноразово нагороджена Почесними грамотами Міністерства освіти і науки України, подяками Київської мерії, дипломами Спілок художників та дизайнерів України.
25 січня 2022 року кафедру було перейменовано на кафедру мистецтва та дизайну костюма. Наразі кафедра здійснює підготовку фахівців із дизайну за освітніми ступенями:
- бакалавр (за освітньою програмою «Дизайн (за видами, спеціалізація 022.02 – Дизайн одягу (взуття)»);
- магістр (за освітньою програмою «Дизайн (за видами)»).
Фахові спрямування, за якими відбувається підготовка здобувачів вищої освіти:
- художнє моделювання костюма;
- дизайн брендової продукції.
ОСНОВНІ ПОЛОЖЕННЯ КОНЦЕПТУАЛЬНИХ ЗАСАД РОЗВИТКУ
кафедри мистецтва та дизайну костюма
МІСІЯ кафедри мистецтва та дизайну костюма Київського національного університету технологій та дизайну – формування творчої, усебічно розвиненої особистості, справжнього професіонала для наукової та практичної роботи у сфері дизайну одягу, брендової продукції, стилю та іміджу, з метою підвищення рівня та якості життя людей і прогресивного розвитку суспільства, розвитку культури та мистецтва в Україні.
ВІЗІЯ розвитку кафедри мистецтва та дизайну костюма – підвищення якості підготовки фахівців до рівня, що забезпечить їм можливість зайняти достойне місце в соціумі та успішно працювати за фахом для розвитку культури суспільства, яке базується на традиціях національної та світової культури.
МЕТА розвитку кафедри художнього моделювання костюма мистецтва та дизайну костюма:
перша – формування інтелектуальної, креативно мислячої еліти суспільства у галузі мистецтва та дизайну. Вона може бути реалізована тільки із залученням найталановитіших і креативних студентів, що володіють відповідними мистецькими здібностями;
друга – набуття ексклюзивних та високопрофесійних компетентностей за спеціальністю «Дизайн», за фаховими спрямуваннями «художнє моделювання костюма», «дизайн брендової продукції»;
третя – формування та утримання конкурентного статусу кафедри мистецтва та дизайну костюма в підготовці компетентних і конкурентоспроможних фахівців у галузі дизайну одягу, брендової продукції, стилю та іміджу.
В узагальненому вигляді головним завданням управління кафедрою мистецтва та дизайну костюма є гармонізація в різних інтервалах часу впливу зовнішніх процесів з ефективним використанням власних ресурсів для виконання своєї місії та досягнення поставленої мети в розвитку та вдосконаленні вищої освіти в галузі дизайну.
ЗАВДАННЯ управління інноваційним розвитком кафедри мистецтва та дизайну костюма:
1. Забезпечення позиціонування Університету у світовому освітньому просторі на основі формування достойного іміджу Університету (бренду), міжнародної репутації, реалізації Єдиної кредитно-трансферної системи, конкурентних переваг у галузі науки, висвітлення результатів наукової та науково-дослідної діяльності у світовому культурному просторі.
2. Управління якістю освіти на інноваційній основі через створення сучасних умов, що забезпечать модернізацію освітнього процесу та досягнення позитивної динаміки результатів освіти, розвитку культури та мистецтва.
3. Створення освітньо-інноваційного та інформаційно-навчального інтерактивного середовища через упровадження сучасних досягнень культури, науки, техніки, технологій, реалізації компетентнісного підходу, застосування інформаційно-комунікаційних технологій, електронних засобів навчання та управління, розроблення і впровадження педагогічних інновацій, мистецьких, творчих досягнень.
4. Формування, використання та розвиток на новій інноваційній основі інтегративного потенціалу кафедри мистецтва та дизайну костюма: наукового, кадрового, організаційного та матеріально-технічного забезпечення.
5. Формування інноваційної корпоративної культури кафедри мистецтва та дизайну костюма, основними складниками якої є партисипативна основа взаємодії керівників, викладачів, студентів і батьків, спрямованість на інноваційну діяльність і режим саморозвитку, соціальна підтримка і захист суб’єктів освітнього процесу, розвиток загальної культури та творчих здібностей.
КОНЦЕПЦІЯ розвитку кафедри мистецтва та дизайну костюма базується на принципах науковості, інноваційності, системності та безперервності освіти, фаховості, творчості, корпоративного творчого партнерства та мобільності, дихотомія атрактору впровадження яких утілюється з одного боку в у адаптивності системи до самозбереження, структурної перебудови, перетворення, пристосування до складно структурованих процесів становлення дизайну, з іншого – у дисипативності самоорганізації як здатності системи самостійно підтримувати та удосконалювати рівень організації під час зміни зовнішніх або внутрішніх умов її існування, збер рівень своєї організації при зміні зовнішніх або внутрішніх умов її існування, збереження її цілісності, підвищення стійкості, забезпечення нормального функціонування.З огляду на це, було прийнято були прийняті такі основні положення.
Положення Концепції розвитку кафедри мистецтва та дизайну костюма КНУТД:
1. Розроблення, упровадження та постійне вдосконалення освітньо–професійних програм підготовки фахівців чотирьох освітніх рівнів. освітньо-професійних програм підготовки фахівців всіх освітніх рівнів.
2. Науково-дослідна у галузі культури та мистецтва професорів та провідних доцентів кафедри мистецтва та дизайну костюма є первинною відносно викладацької є первинною. Важливим складником є творча робота науково-педагогічних працівників.
3. При підготовці фахівців освітніх ступенів «бакалавр», «магістр», докторів філософії з дизайну діяльність викладача має спрямовуватися на кінцевий результат – формування у студентів, аспірантів, докторантів компетентностей за чинними освітніми програмами в галузі дизайну.
4. Здобувач і викладач – це партнери, які мають співпрацювати протягом усього навчального року з відповідним структуруванням навчальних дисциплін і поточною блочно-модульною діагностикою з можливістю накопичення відповідних кредитів.
5. Широке впровадження індивідуалізації навчання, розвитку творчих здібностей та культури.
6. Підготовка фахівця з дизайну в умовах суспільства, що базується на розвитку культури та мистецтва, має здійснюватися винятково через підвищення якості освіти фахівців, яких готує кафедра мистецтва та дизайну костюма, ґрунтуватися на вивченні й упровадженні досвіду світових лідерів вищої дизайнерської освіти, використовувати кращий український досвід, історичні культурні та мистецькі здобутки.
7. Стратегія розвитку світового дизайну, перехід до економіки знань, а отже, до мережевих форм синтезу нових знань, диктують підсилення ролі фундаментальної підготовки фахівців.
8. Інтеграція у міжнародний освітній простір характеризується упровадженням механізму студентської та викладацької мобільності, участю студентів у програмах подвійних дипломів за освітніми ступенями бакалавр та магістр; участю студентів, аспірантів і викладачів кафедри у програмах кредитної мобільності Еразмус +, ім. Фулбрайта, стипендії Німецької служби академічних обмінів DAAD, стипендії Китайського Уряду, програм обміну UGRAD, навчанням у літніх школах, отриманням індивідуальних грантів.
Кафедра мистецтва та дизайну костюма Київського національного університету технологій та дизайну здійснює підготовку фахівців, спроможних швидко адаптуватися до стрімких змін у розвитку суспільства в умовах глобальних викликів, компетентних у розв’язанні найскладніших проблем у галузі дизайну, зокрема:
фахівців бакалаврського ступеня:
- використання отриманих знань, творчих аналітичних, комунікативних, організаторських, підприємницьких навичок інтегративного вирішення завдань у галузі дизайнерської діяльності та організації творчого бізнесу;
- набуття теоретичних знань, базових й професійних компетентностей, прикладних навичок та умінь в організації дизайну одягу, брендової продукції, стилю та іміджу;
- отримання комплексу теоретичних знань щодо особливостей функціонування глобального культурного інтернет-простору, набуття унікальних професійних компетенцій та навичок вирішувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми у сфері дизайну;
- набуття теоретичних знань, базових й професійних компетентностей, прикладних навичок організації виставкової діяльності, проведення презентацій, конкурсів, показів моделей міжнародного рівня;
- використання в практичній діяльності отриманих знань щодо системи соціально-культурного середовища, матеріально-технічного та логістичного забезпечення творчих та бізнес-процесів;
- набуття знань, аналітичних, комунікативних, організаційних, управлінських навичок інтегративного вирішення завдань у створенні та просуванні міжнародних дизайнерських бізнес-проєктів;
фахівців магістерського ступеня:
- формування і розвиток загальних та професійних компетентностей у фахівців, які володіють глибокими знаннями та професійними компетентностями в галузях культури, мистецтва, дизайну та бізнес адміністрування індустрії моди;
- опанування комплексу знань та професійних компетентностей у галузі менеджменту дизайнерської діяльності, професійних умінь і навичок щодо ефективного управління та організації дизайн-процесів на малих та середніх підприємствах;
- формування і розвиток загальних та професійних компетентностей у галузі проєктної дизайнерської діяльності, спрямованих на здобуття знань, умінь і навичок на ефективне управління та організацію творчої діяльності в сфері дизайну.
фахівців ступеня доктора філософії в галузі дизайну:
- розвиток загальних та фахових компетентностей для забезпечення підготовки кадрів вищої кваліфікації для здійснення науково-дослідницької та проєктно-аналітичної діяльності, науково обґрунтованого консультування в сфері дизайну, виставкової діяльності, торгівлі та культурології і мистецтвознавства, а також викладацької роботи.